Aspartame Information
  Media Arkiv  
Hem
Info
Asikter
Media Archive
Kontakta Oss
Kontakta Oss


Ytterligare bevis för att aspartam hjälper människor hålla vikten under kontroll.
12 juli 1995

Enligt en vetenskaplig artikel skriven av ledande forskare publicerad i den väl-renommerade tidskriften, The Lancet, innebär en hög-sockerdiet sannolikt också ett högt intag av fett. Aspartam Informationscenter framhåller att denna studie utgör ett bidrag till det omfattande vetenskapliga stödet för åsikten att lågkalorisötningsmedlet aspartam är verksamt för kontroll av vikten.

Dr KW Heaton och Mr PM Emmett från sjukhuset i Bristol har i sin forskning övertygande kunnat vederlägga slutsatser från en mindre omfattande studie genomförd av professor Don Naismith, King's College London. Denne påstod nämligen att fettkonsumtionen ökar när socker ersätts av sötningsmedel.

Forskningsresultat publicerade i The Lancet beträffande ätvanor hos 739 män och 976 kvinnor mellan 1987 och 1989, visade att det är "osannolikt att människor som får rådet att sänka sockerintaget ökar intaget av fett. Faktum är att det kan förhålla sig på motsatt vis: socker kan fungera som en bärare av fettintag".

Heaton och Emmett fortsätter i sin artikel: "Faran är att när människor lyssnar till rådet att minska på söt mat, så kan de frestas byta till fetare mat då de söker efter mättnadskänsla, vilket till slut kan leda till att de äter mera mättat fett… Dessa påståenden, som uppenbarligen motverkar motivationen att sänka intaget av socker har subtilt utnyttjats av sockerindustrin under täckmantel av näringslära."

Heaton och Emmetts studie är den senaste artikeln som stödjer den viktiga roll, som sötningsmedel kan spela i en sund diet.

Som exempel kan nämnas en studie av 163 kvinnor, publicerad i tidskriften Obesity in Europe 1993 av G Blackburn, där han studerade långtidseffekten av aspartam på kroppsvikten hos överviktiga kvinnor. Han kunde påvisa ett samband mellan ökat aspartamintag och viktminskning samt långtidskroppsvikt.

Amerikansk-franska studier, under ledning av professor Adam Drewnowski, Universitet i Michigan, publicerade under 1994 i American Journal of Clinical Nutrition resp. International Journal of Obesity, visade att aspartam inte främjade hungerkänslor eller ledde till ökat energiintag hos människor med normalvikt. Samma resultat erhölls för överviktiga eller magra kvinnor.

Dessa studier är de nyaste i en lång lista över vetenskaplig forskning, publicerad under de senaste 20 åren. Alla har kunnat påvisa att aspartam är effektiv vid viktkontroll.

Enligt Ajinomotos UK VD, mr. Peter Van der Veken: "Förslaget att äta och dricka mera kalorier för att gå ned i vikt är uppenbarligen fel. Genom att dricka lågkaloriläsk, sparar konsumenterna ca 100-150 kalorier per burk."

Aspartam smakar precis som socker och används av mat- och dryckproducenter i 5000 produkter världen över. Det är tillverkat med ingredienser liknande de som förekommer naturligt i mat.

Tillbaka till Innehåll